پی ال سی دلتا ( مقاله زیمنس )

پی ال سی دلتا ( مقاله زیمنس )

پی ال سی دلتا ( مقاله زیمنس )

نمایندگی زیمنس: سنسور مادون قرمز پسیو (PIR)

در این قسمت از مجموعه آموزش های نمایندگی زیمنس  از وب سایت پی ال سی دلتا با نحوه عملکرد سنسورهای مادون قرمز پسیو ( PIR ) آشنا خواهید شد که سنسورهای مادون قرمز پسیو (PIR)، تشعشعات اینفرارد از اجسام و اهدافی که در میدان دیدش است اندازه گیری می کند. سنسورهای PIR مخفف Passive Infrared sensors است. 
همه اشیا، اشعه اینفرارد (مادون قرمز) تشعشع می کنند. چشم انسان قابلیت دیدن این تشعشعات را ندارد ولی می تواند آن ها را با وسایل الکترونیکی که برای این هدف ساخته شده اند، آشکار کند. عبارت "پسیو" در این سنسور به این معنی است که این سنسور از خود هیچ نوع انرژی ساطع نمی کند و فقط تشعشعات اینفرارد اجسام را از قسمت جلویی سنسور (sensor Face) دریافت می کند. 
یک نمونه سنسور PIR در شکل زیر دیده می شود:

 

 

 PIRها برای آشکارسازی اهداف متحرک به کار می روند، به این صورت که منبع انتشار اینفرارد با یک دمای خاص (مثلاً  دمای بدن) از جلوی منبع اینفرارد دیگر با دمای دیگر (مثلاً دیوار) عبور می کند و بر اساس این تغییر دما، آشکارسازی صورت می گیرد.
انرژی اینفرارد ارسالی بدن شخصی که وارد میدان دید سنسور شده است با انرژی محیط قبلی دیده شده توسط سنسور تداخل پیدا می کند و اگر شخصی حرکت کند یک نقطه گرم روی سطح سنسور توسط آینه متمرکز کننده جابه‏جا می شود، این حرکت، انرژی رله را تخلیه و اتصال هشدار را برقرار می کند. اگر شخص سعی کند با گرفتن یک عایق حرارتی از روبه‎روی سنسور عبور کند، یک نقطه سرد روی سطح سنسور آشکار می شود و مانند حالت قبل انرژی رله را تخلیه و هشدار را فعال میکند. تنها راه عبور از جلوی سنسور گرفتن عایق هم دما با میدان دید قبلی سنسور است. 
در شکل زیر زمانی که خودرو در محدوده شناسایی سنسور PIR قرار گرفته است، دمای ایجاد شده موتور توسط سنسور حس می شود و سنسور با فرمان دادن به رله باعث روشن شدن دوربین امنیتی می شود و همچنین درب اتوماتیک را نیز باز می‌کند. 

 

پی ال سی دلتا

 


سازندگان این سنسور پیشنهادات زیادی برای نصب درست سنسور، جهت جلوگیری از هشدار اشتباه دارند. آنها پیشنهاد می‌دهند که سنسور PIR را در مسیری که از شیشه دیده می شود قرار ندهید. اگر چه طول موج های حساس دستگاه از شیشه به راحتی نفوذ نمی کنند، ولی منابع اینفرارد قوی مانند موتور ماشین ها یا بازتاب نور آفتاب می توانند با به اشتباه انداختن سنسور، هشدار را فعال کنند.
همچنین توصیه شده که سنسور PIR در نزدیکی کانال های هوا قرار نگیرد. از آن جا که تشعشع اینفرارد هوا بسیار کم است ولی با خنک شدن پلاستیک محافظ یا لنز می توانند به عنوان هدف خنک تلقی شده و هشدار را به اشتباه فعال کنند.
سنسورهای PIR با ترکیبات مختلف کاربردهای فراوانی دارند. اکثر کاربرد این سنسورها در سیستم های حفاظتی خانه است و رنجی مسافتی در حدود 10 متر دارند. بعضی PIRهای بزرگتر با یک آینه می توانند تغییرات اینفرارد را در 30 متری یا بیشتر نیز حس کنند. همچنین PIRهایی وجود دارند که با آینه های چند جهتی می توانند میدان دید عریض تری در حدود 110 درجه یا برعکس، باند باریک را حس کنند.

نظرات بازدیدکنندگان